Monday 1 June 2015

Jurnal 3/44 : Bekerja untuk kebahagiaan keluarga

Teks : Nor Azlina Najib

Gambar : Sumber Google 



Lewat minggu lepas, saya tertarik dengan status rakan FB saya, iaitu " Kita bekerja untuk kebahagiaan keluarga. Jika pekerjaan menghakis perhatian dan masa kepada keluarga, dari mana datangnya keluarga bahagia? "

Terkesima saya sebentar dengan bait-bait ini. Nyata sekali, matlamat kerjaya seorang ibu yang mempunyai keluarga sudah beralih daripada untuk kepuasan individu kepada tekanan keperluan kehidupan. Mengapa saya katakan begitu ?

Ini adalah kerana dari pengalaman sendiri, yang bekerja dalam bidang perakaunan kerana saya meminati kira-kira dari peringkat menengah lagi dan melanjutkan pelajaran juga dalam bidang ini. Nah, sudah pasti kerjaya yang saya ingini dan miliki sekarang juga adalah dalam bidang perakaunan. Tetapi setelah berumahtangga, matlamat kerjaya saya yang dahulunya kerana ingin implement pengetahuan dan kemahiran melalui tahap pendidikan yang dimiliki kepada keperluan untuk menyediakan keluarga di tahap yang selesa.

Bagaimana pula tahap keselesaan sesuatu keluarga? 

Sepintas lalu, ianya di ukur dari segi keperluan makan minum, pendidikan, pakaian, kesihatan anak-anak yang mencukupi, mempunyai tabungan kecemasan dan simpanan yang meyakinkan, mempunyai rumah, kereta yang boleh membawa keluarga berlibur sekali sekala, tiada hutang pendidikan mahupun hutang peribadi dan pelbagai definisi individu mengenai tahap keselesaan masing-masing.

Namun begitu, untuk menyediakan kesemua ini ada sesuatu yang diperlukan untuk dikorbankan. Samada dari segi masa bersama anak-anak, kasih sayang suami isteri, rindu dendam ibu bapa kepada anak-anak yang kurang menjenguk atau bertanya khabar, apalagi menziarahi sanak saudara ketika senggang.

Lantas saya terfikir untuk mengambil cuti tanpa gaji, hanya untuk bersama-sama keluarga kecil saya. Untuk saya atur dan urus semuanya dari rumah dengan harapan untuk kembalikan kebahagiaan dan kegembiraan anak-anak kerana yang berkorban ketika ini bukanlah ibu mahupun bapa yang bekerjaya, tetapi anak-anak di rumah.

Petikan di FB yang sempat saya "copy-paste" 

Mahal sangatkah cuti tanpa gaji, demi anak-anak?

Kalau dahulu, ayah sahaja yang bekerja, tapi sekarang, ketika ini, kadang-kadang isteri pun pulang lewat.
Anak-anak redha di tempat orang, di bawah jagaan orang. Belajar, bermain, riang, ketawa dan menangis, berkongsi makanan, mungkin juga berkongsi penyakit ....arrghh, tak apa, KLINIK ADA !!

Sepanjang di tempat kerja, anak-anak di rumah pengasuh/taska rindu pada kita, ..rindu ayah, rindu mama...

Tapi anak kecil, nak cakap rindu tidak pandai, nak tulis surat juga tidak pandai.
Jadi, bila ayah mama ambil anak-anak jam 6.00 petang setelah 11-12 jam dihantar ke pengasuh, anak-anak nampak mama, nampak ayah, anak-anak tekad.

Dia nak mama tengok dia, ayah dukung, peluk dia.Dia buat perangai, nak makan sendiri, nak ambil itu ini, dukung panjat lompat sana sini, tumpahkan air, kerana hanya dengan PROTES & TANTRUM sahaja yang anak-anak faham dan tahu untuk maklumkan bahawa ...

"Ayah, Mama..saya rindu dan sayang sangat pada kalian..."

Tapi....apa balasannya ...

Bila anak-anak bising, kita marah...
Bila anak-anak main, kita herdik ...
Dia menangis, kita jerit "DIAM!!!" ...
Dia suruh ajar dia, ...kita jawab "Tepilah, ayah nak TENGOK TV, FAHAM!!!"

Dia tumpahkan air/makanan, kita tengking seolah-olah dia sudah besar dan matang untuk berfikir itu adalah salah,..

Sedih hati seorang anak yang rindu ayah, rindu mama..rindu pelukan ibu, pujukan mama dan dukungan ayah.

Apakah duit boleh diganti kasih sayang??
Apakah jus tok guru, ipad boleh ganti suapan kasih sayang?
Apakah mainan berlambak-lambak boleh ganti saat bergurau senda sesama keluarga??
Apakah masing-masing makan kat luar boleh ganti nilai makan bersama?

Fikirlah sahabat....
Fikirlah teman,...
Fikirlah ibu, ayah, umi, walid, mama, papa...

"Kita bekerja untuk kebahagiaan keluarga. Jika pekerjaan menghakis perhatian dan masa kepada keluarga, dari mana datangnya keluarga bahagia?"

No comments:

Post a Comment