Sunday 31 May 2015

Jurnal 2/44 : Nilai sebuah buku

Teks : Nor Azlina Najib 

Ralat.....saya sangat ralat kerana saya sayangkannya.
Saya sayangkan buku-buku, majalah2 saya...
Tapi bila majalah Aulad anak saya keluaran Jun 2015, di sentap rakan sebaya beliau sehingga terkoyak...saya rasa terhiris, saya rasa tercabar. Kenapa?? 


Saya didik anak saya hormat pada buku, hormat pada ilmu...tapi bila bercampur dengan persekitaran luar, sungguh mudah perasaan itu dinodai..
Nampak simple...buku, alatulis...memang tak mahal, alaa cuma Rm3 sahaja. Tapi sejauh mana usaha untuk mendapatkan Rm3 itu adalah berbeza bagi setiap orang. Saya didik anak saya untuk mendapatkan apa yang dia mahukan dengan MENABUNG. Tapi bila hasil tabungan itu koyak, ia menunjukkan


Kalau sebelum ini, saya boleh diam bila bawa pensil sebatang, esoknya anak mengadu..dia ke sekolah tanpa pensel, tanpa pensil warna yang lengkap, tanpa pemadam, tanpa pembaris..saya belikan, saya gantikan..dengan harapan, setakat itu sahaja rezeki kakak. Apalah sangat untuk berkira dengan budak-budak..Tapi bila ianya kerap, lama-lama busut semut pun boleh rata...jangankan bukit, busut semut jerk pun nampak benar terhakis..
Ini buku, majalah agama,..ilmiah. Bukan sehari dua nak baca, lepas baca boleh bungkus nasi lemak macam Berita Hari2an, Berita Minggu2an...boleh di wariskan untuk adik2, untuk saya membaca even buku kanak-kanak jer pun, tapi.....
Sesal sesuku nyawa

No comments:

Post a Comment