Thursday 25 June 2015

Jurnal 17/44 : Tidak boleh jadi suri rumah, nanti...

Sumber : Masayu Ahmad 
Gambar : Sumber Google 


Saya tertarik dengan nukilan dari Puan Masayu Ahmad mengenai Suri Rumah Adalah Hebat. Kupasan yang menarik kerana beliau seperti dapat membaca apa yang ada dalam fikiran seorang wanita yang bekerjaya. Teruskan bacaan anda.

************************************************************************************************************
Suri rumah adalah hebat, mengapa ramai yang tidak suka!

Apabila bergelar suri rumah ramai yang memberi pelbagai persepsi. Ini antaranya.

1. Saya tidak boleh jadi suri rumah, nanti saya boleh jadi gila.

-Habis tu kenapa kahwin, adakah kerana orang lain kahwin kita pun kahwin. Berapa ramai yang sudah menjadi suri rumah sakit mental? Apa yang saya lihat mereka mempunyai dunia sendiri dengan anak-anak. Bangun pagi ibu ada, balik sekolah ibu ada, mahu makan ibu masakkan. Kasihan bagi yang menilai suri rumah macam tidak ada apa-apa. Ingat tak lagi pada air tangan ibu kita, sampai sekarang masih lagi kita teringa-ingat akan masakan ibu. Termasuklah saya. Mereka adalah suri rumah, wanita tradisional yang dulu tinggal di kampung dan kebanyakan dari kita sudah berjaya sekarang. Terima kasih kepada status suri rumah.


2. Saya tidak boleh urus anak-anak, sebab nanti saya akan makin serabut. Lebih baik saya kerja.

Oh, sungguh kasihan yang mempunyai ibu-ibu yang memberi pandangan sebegini. Kahwin mahu, mengandung sembilan bulan, sanggup. Bersalin dengan penuh sukar, sanggup. Tetapi mahu urus anak-anak sendiri tak sanggup. Kasihan anak-anak. Terpaksa diswastakan kepada bibik, pengasuh, atau berkongsi kasih dengan penjaga di taska yang menjaga 10 orang anak-anak lain juga. Kasihanilah mereka.

3. Saya tidak boleh jadi suri rumah, nanti saya tak ada pendapatan, tak boleh beli belah, tak boleh nak ke sana ke sini. Dunia saya macam cacing kepanasan.

Semua ini boleh dilakukan hanya di hujung jari sahaja. Cari peluang itu.

4. Saya tidak boleh jadi suri rumah, nanti minda saya tidak terbuka.

Janganlah melayan movie sahaja, laman face book sahaja. Banyak perkara yang boleh kita pelajari dengan menghadiri kelas ilmu, seminar dan baca buku-buku bermanfaat.

5. Saya tidak boleh jadi suri rumah, nanti saya dipandang rendah oleh ipai duai, jiran tetangga, adik beradik. Setiap kali balik mesti mahu tayang kereta, baju baru, beg baru, barang kemas baru, gajet-gajet baru i-phone versi ke 10 ;D
Kalau kita meletakkan kehidupan sebagai perbandingan dengan kemewahan dan meterial atau kepuasan kaca mata orang lain. Oh, memang penatlah mahu melayan. Islam adalah sederhana, sederhana segala segi, carilah ia. Maka kalian akan temui jawapan sebenar.

**********************************************************************************
Pada zaman sekarang, skop sebagai seorang suri rumah bukan lagi semata-mata tertumpu kepada menguruskan anak-anak, memasak, mencuci, mengelap, malahan ada diantara suri rumah kini menjana pendapatan hanya di rumah. Belajar cara bagaimana untuk menjana pendapatan di rumah melalui Akademi Bekerja Di Rumah.

Di sini, kami melatih suri bekerjaya dan suri rumah yang mahu menjana pendapatan tanpa perlu keluar rumah, tanpa perlu tinggal urusan keluarga, hanya atas talian sahaja sebagai PENGURUS ONLINE AKADEMI.



Kami buka pendaftaran setiap hari, boleh mula daftar sebagai pengurus online akademi belajar menjana pendapatan tanpa perlu keluar rumah.
.
.
.
.
.

‪#‎norazlinanajib

No comments:

Post a Comment