Tuesday 7 July 2015

Jurnal 20/44 : Panduan kepada suri bekerjaya sebelum berhenti kerja.

Teks : Nor Azlina Najib
Sumber : FB Puan Ainon Mohd. & Wikipedia 

Assalamualaikum w.b.t. Semoga pembaca yang mengikuti blog ini mendapat manfaat dalam setiap penulisan saya, insha Allah.

Pagi ini, saya sekali untuk berkongsi tips yang saya perolehi daripada laman muka buku Puan Ainon Mohd. Siapa Puan Ainon Mohd ini? 




Beliau adalah seorang usahawan dan penulis yang kreatif dan aktif, bukan sahaja penulisan secara hardcopy (buku/majalah), tetapi juga di laman maya. Beliau juga adalah pengasas yang menubuhkan syarikah PTS Media Group Sdn Bhd. Pembacaan lanjut profail beliau boleh di perolehi dari laman sesawang PTS.

Soalan yang diajukan kepada Puan Ainon yang dikongsi di facebook beliau adalah : 



Dan apa yang menariknya adalah jawapan dan idea yang diberikan oleh mereka yang berpengalaman dalam bidang ini.





  • Shamsurizam Norsham Hati-hati, pertambahan jualan akan menyebabkan pertambahan kos operasi... oleh itu, kena pastikan pertambahan kos operasi dapat diminimumkan dan cash flow dapat ditingkatkan dengan kempen pemasaran yang berkesan smile emoticon
    Like · Reply · 17 · 2 hrs
  • Supar Hammerhead Don PENDAPAT SAYA... BUAT SAMPINGAN DULU... kemudian bila dah ada modal, ambil pekerja walaupun sorang ... lengkapkan mesin dan peralatan bakery.. luaskan pasaran.. tambah pekerja.. BILA DAH BOLEH JANA PENDAPATAN YANG KUKUH... baru fikir berhenti atau pencen awal....
    Unlike · Reply · 21 ·


Armin Razita Please pastikan keuntuntungan kek konsisten at least setahun atau lebih. Gaji 3k dapat sbg guru tu sebenarnya lebih nilai dari itu, sbb termasuk cuti , bil hospital/ klinik/ pergigian, persaraan ( pencen/ kwsp), bonus dan sebagainya.... pastikan bekerja sendiri dapat cover lebih dari ini..
Like · Reply · 7 · 1 hr · Edited

Md Kamal Nordin Saya nasihatkan.. belajar kawal emosi dulu.. Jangan berhenti kerja makan gaji dulu kecuali pendapatan bersih bisnes kek Puan mencecah 2 kali ganda dari pendapatan tetap sekarang.. Ingat pepatah.. "ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut nafsu lesu"..
.

- Kuasai Diri Sendiri
- Kuasai Teknik Jualan
- Kuasai Pengurusan Kewangan & Operasi
.
Cara paling murah & mudah adalah bergabung dengan Marketer di sini untuk tingkatkan jualan.. Barulah anda boleh fokus kepada kualiti & operasi.. Jgn takut ambil pekerja utk bantu anda.. Selamat Berjaya! like emoticon
Like · Reply · 14 · 1 hr · Edited

NZ Noor Zarina Subari Tambah ilmu bakery lagi..kek, kuih muih, kuih raya, doorgift..cupcake/muffin/apam ect..bukan hari-hari orang oder kek..ambil tempahan perkahwinan..colaborate dengan company katering..apabila permintaan melebihi kemampuan, buat sub oder dengan teman2 bakery yang lain/ambil pekerja sambilan..

**jauh perjalanan nya..ini ape yang 'kami' buat sebelum kami diberhenti kankan kerja..makan masa..
Like · Reply · 9 · 2 hrs


Bidang bakery atau pembuatan kek, biskut malahan coklat merupakan salah satu bidang yang boleh memberikan anda idea untuk menjana pendapatan tambahan walaupun anda masih bekerja, kerana peruntukan masa boleh di gunakan waktu cuti hujung minggu dan dihasilkan di ruang dapur sedia ada kini.

Mungkin entry kali ini boleh dijadikan panduan kepada anda yang berminat dalam bidang yang sama, atau sedang terjun dalam bidang yang sama dan berhajat untuk berhenti kerja setelah beberapa lama membuat perniagaan secara separuh masa. 

No comments:

Post a Comment